Karl Marx:
Κριτική της εγελιανής φιλοσοφίας του κράτους και του δικαίου
" Η υλική δύναμη δεν μπορεί να νικηθεί παρά μόνο από την υλική δύναμη, αλλά και η θεωρία γίνεται κι αυτή δύναμη αφότου κατακτήσει τις μάζες. Η θεωρία είναι ικανή να κατακτήσει τις μάζες όταν ... γίνει ριζοσπαστική. Ριζοσπαστική σημαίνει να πιάνει τα πράγματα από τη ρίζα. Η ρίζα όμως για τον άνθρωπο είναι ο ίδιος ο άνθρωπος.....Η θεωρία δεν πραγματώνεται ποτέ σ’ ένα λαό παρά στο βαθμό που αποτελεί την πραγματοποίηση των αναγκών του... Δεν αρκεί να τείνει η σκέψη να πραγματωθεί, πρέπει και η πραγματικότητα να τείνει να γίνει σκέψη "
Noam Chomsky:
Το κοινό καλό
" Τα 'Πολιτικά' του Αριστοτέλη είναι το θεμέλιο του μεγαλύτερου μέρους της μεταγενέστερης πολιτικής θεωρίας. Ο Αριστοτέλης θεωρούσε δεδομένο ότι η δημοκρατία πρέπει να είναι πλήρως συμμετοχική ... και ότι πρέπει να αποβλέπει στο κοινό καλό. Για να το επιτύχει, οφείλει να εξασφαλίζει σχετική ισότητα, "λελογισμένη και επαρκή ιδιοκτησία" και "διαρκή ευημερία" για τον καθένα. Με άλλα λόγια, ο Αριστοτέλης είχε την αίσθηση ότι αν έχεις ακραίες καταστάσεις φτώχειας και πλούτου, δεν μπορείς να μιλάς σοβαρά για δημοκρατία "
Πλάτων:
Απολογία του Σωκράτη
"… περιφέρομαι μην κάνοντας τίποτα άλλο από το να πείθω τους νεώτερους και τους πιο ηλικιωμένους ανάμεσά σας να μη φροντίζουν ούτε για τα σώματά τους ούτε για τα χρήματά τους με τόσο πάθος, παρά μόνο για την ψυχή τους, πως θα γίνει καλύτερη, λέγοντάς τους ότι η αρετή δεν γίνεται από τα χρήματα, αλλά τα χρήματα και όλα τα άλλα ανθρώπινα αγαθά, και τα ιδιωτικά και τα δημόσια, από την αρετή … είναι πολύ μεγάλο αγαθό για τον άνθρωπο το να μιλάει κάθε μέρα για την αρετή και για τα άλλα για τα οποία με ακούτε να συζητάω … η ζωή χωρίς να τα εξετάζει κανείς αυτά είναι ζωή που δεν αξίζει να τη ζει ο άνθρωπος…"
Στρατηγού Μακρυγιάννη Απομνημονεύματα
" Το λοιπόν δουλέψαμεν όλοι μαζί ... και να μην λέγη ούτε ο δυνατός «εγώ» , ούτε ο αδύνατος. Ξέρετε πότε να λέγη ο καθείς «εγώ»; Όταν αγωνιστή μόνος του και φκειάση, ή χαλάση, να λέγη εγώ˙ Όταν όμως αγωνίζονται πολλοί και φκειάνουν, τότε να λένε «εμείς». Είμαστε εις το «εμείς» κι' όχι εις το «εγώ». Και εις το εξής να μάθωμεν γνώση, αν θέλωμεν να φκειάσωμεν χωριόν, να ζήσωμεν όλοι μαζί. Έγραψα γυμνή την αλήθεια, να ειδούνε όλοι οι Έλληνες ν' αγωνίζωνται δια την πατρίδα τους, δια την θρησκεία τους, να ιδούνε και τα παιδιά μου και να λένε˙ «Έχομεν αγώνες πατρικούς, έχομεν θυσίες», αν είναι αγώνες και θυσίες. Και να μπαίνουν σε φιλοτιμίαν και να εργάζωνται εις το καλό της πατρίδας τους, της θρησκείας τους και της κοινωνίας. Ότι θα είναι καλά δικά τους. Όχι όμως να φαντάζωνται για τα κατορθώματα τα πατρικά, όχι να πορνεύουν την αρετή και να καταπατούν τον νόμον και νάχουν την επιρροή για ικανότη "
Νίκος Πουλαντζάς:
Φασισμός και δικτατορία
" ... ο φασισμός αντιστοιχεί επιπλέον στην επικράτηση της ηγεμονίας ενός νέου τμήματος τάξης στο εσωτερικό του άρχοντος συγκροτήματος: του τμήματος του χρηματιστικού κεφαλαίου, δηλαδή του μεγάλου μονοπωλιακού κεφαλαίου ... Η διαδικασία εκφασισμού αντιστοιχεί σε μια οικονομική κρίση του συνόλου της μικροαστικής τάξης ... Η επιτάχυνση της διαδικασίας συγκεντροποίησης του κεφαλαίου στη διάρκεια του εκφασισμού, κλονίζει άμεσα την οικονομική υπόσταση της μικρής παραγωγής και της μικρής ιδιοκτησίας ... Η απώλεια της πραγματικής επιρροής των κομμάτων στην πολιτική κονίστρα, αναγκάζει τη μικροαστική τάξη να τα εγκαταλείψει. Έτσι ανοίγεται ο δρόμος προς τα φασιστικά κόμματα. ''
Antonio Gramsci:
Για τον Μακιαβέλι, για την πολιτική και για το σύγχρονο κράτος
" Η κρίση δημιουργεί άμεσες καταστάσεις επικίνδυνες, γιατί τα διάφορα στρώματα του πληθυσμού δεν έχουν την ίδια ικανότητα να προσανατολίζονται γρήγορα και να αναδιοργανώνονται με τον ίδιο ρυθμό.....Το πέρασμα των δυνάμεων πολλών κομμάτων κάτω από τη σημαία ενός μοναδικού κόμματος, που αντιπροσωπεύει καλύτερα και συνοψίζει τις ανάγκες ολόκληρης της τάξης, είναι ένα φαινόμενο οργανικό και φυσιολογικό, παρόλο που ο ρυθμός του είναι ταχύτατος και σχεδόν κεραυνοβόλος σε σύγκριση με τους ήσυχους καιρούς: αντιπροσωπεύει τη συγχώνευση μιας ολόκληρης κοινωνικής ομάδας, κάτω από μια μοναδική ηγεσία που θεωρείται σαν η μόνη ικανή να λύσει ένα πρωτεύον πρόβλημα ύπαρξης και να απομακρύνει ένα θανάσιμο κίνδυνο "
Friedrich Engels:
Διαλεκτική της φύσης
" Έτσι σε κάθε βήμα τα πράγματα μας θυμίζουν πως με κανένα τρόπο δεν κυριαρχούμε πάνω στη φύση καθώς κάποιος κατακτητής κυριαρχεί πάνω σ' έναν ξένο λαό, όπως κι' ένας που θάστεκε έξω από τη φύση - αλλά πως εμείς, με τη σάρκα, το αίμα και τον εγκέφαλό μας, ανήκουμε σ' αυτή και βρισκόμαστε μέσα της και πως όλη η κυριαρχία μας πάνω της συνίσταται στο ότι διαθέτουμε απέναντι σ' όλα τ' άλλα δημιουργήματα της φύσης το πλεονέκτημα, ότι μπορούμε να διακρίνουμε και να εφαρμόζουμε σωστά τους νόμους της. Και πραγματικά, κάθε μέρα που περνά μαθαίνομε να κατανοούμε όλο και πιο σωστά τους νόμους της και να αναγνωρίζουμε τόσο τις πιο κοντινές όσο και τις απόμακρες συνέπειες των επεμβάσεών μας στην πορεία της φύσης "
Επιστολή προς Ηρόδοτο
" Πρέπει το εννοιολογικό περιεχόμενο των λέξεων να είναι δεδομένο, ώστε να μπορούμε να διατυπώνουμε κρίσεις για τα όσα πιστεύουμε ή αναζητούμε ή δεν καταλαβαίνουμε, έχοντάς τες ως συγκεκριμένα σημεία αναφοράς• κι όχι να μπερδευόμαστε μέσα σε ατέρμονες ερμηνείες, με το κάθε τι αξεκαθάριστο• αλλιώς, το μόνο που θα μας μείνει θα ‘ναι κούφιες λέξεις. Χρειάζεται απαραίτητα να μας είναι προφανές – χωρίς τη βοήθεια καμιάς πρόσθετης απόδειξης – το πρωταρχικό νόημα της κάθε λέξης "
Louis Althusser:
Θέσεις
"Η φιλοσοφία.....βοηθάει το λαό να ξεχωρίσει μέσα στη θεωρία και μέσα σ' όλες τις ιδέες (πολιτικές, ηθικές, αισθητικές κλπ) αυτές που είναι σωστές από κείνες που είναι λαθεμένες.....οι σωστές ιδέες υπηρετούν πάντα το λαό. Οι λαθεμένες ιδέες υπηρετούν πάντα τους εχθρούς του λαού."
Οι νόμοι του χάους
"....η φιλοσοφία και η επιστήμη είναι άρρηκτα συνδεδεμένες, είναι και οι δύο εκφράσεις της ανθρώπινης κουλτούρας. Είναι αδύνατο να φιλοσοφούμε χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη την επιστήμη της εποχής μας, ή να ασχολούμαστε με την επιστήμη χωρίς να γνωρίζουμε ποια είναι τα προβλήματα που απασχολούν τους σύγχρονους στοχαστές."
Το δόγμα του σοκ
" Οι τρεις τυπικές απαιτήσεις (ιδιωτικοποιήσεις, κρατική απορρύθμιση και σημαντικές περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες) δεν ήταν καθόλου δημοφιλείς στους πολίτες, όμως, όταν υπογράφονταν οι συμφωνίες, διατηρούνταν τουλάχιστον το πρόσχημα της αμοιβαίας συμφωνίας ανάμεσα στις κυβερνήσεις που βρίσκονταν σε διαπραγμάτευση, αλλά και της συναίνεσης από τους υποτιθέμενους ειδικούς...... η ιδέα της εκμετάλλευσης κρίσεων και καταστροφών ήταν το modus operandi του ιδεολογικού κινήματος του Μίλτον Φρίντμαν ήδη από τις απαρχές του - αυτή η φονταμενταλιστική μορφή του καπιταλισμού χρειαζόταν πάντα καταστροφές για να προελάσει..... Ακριβώς επειδή το όραμα της οικονομικής ισότητας είναι τόσο λαοφιλές και τόσο δύσκολο να ηττηθεί σε μια τίμια μάχη, ο αχαλίνωτος καπιταλισμός δημιούργησε το δόγμα του σοκ."
Bertolt Brecht:
Γερμανικό Εγχειρίδιο Πολέμου
Οι εργάτες φωνάζουν για ψωμί.
Οι έμποροι φωνάζουν γι’ αγορές.
Οι άνεργοι πεινούσαν.
Τώρα πεινάνε κι όσοι εργάζονται.
Αυτοί που αρπάνε το φαΐ απ’ το τραπέζι, κηρύχνουν τη λιτότητα.
Αυτοί που παίρνουν όλα τα δοσήματα, ζητάνε θυσίες.
Οι χορτάτοι μιλάνε στους πεινασμένους για τις μεγάλες εποχές που θα’ ρθουν.
Αυτοί που τη χώρα σέρνουνε στην άβυσσο, λεν πως είναι τέχνη να κυβερνάς το λαό.
Είναι πολύ δύσκολη για τους ανθρώπους του λαού.....
Γιάννης Ρίτσος:
Ρωμιοσύνη
" Aυτά τα δέντρα δε βολεύονται με λιγότερο ουρανό,
αυτές οι πέτρες δε βολεύονται κάτου απ' τα ξένα βήματα,
αυτά τα πρόσωπα δε βολεύονται παρά μόνο στον ήλιο,
αυτές οι καρδιές δε βολεύονται παρά μόνο στο δίκιο. "
Οδυσσέας Ελύτης:
Άξιον Εστί
" Ένα το χελιδόνι
κι η Άνοιξη ακριβή
Για να γυρίσει ο ήλιος
θέλει δουλειά πολλή
Θέλει νεκρούς χιλιάδες
να 'ναι στους τροχούς
Θέλει κι οι ζωντανοί
να δίνουν το αίμα τους."
Κωνσταντίνος Καβάφης:
Όσο μπορείς
" Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.
Μην την εξευτελίζεις πιαίνοντάς την,
γυρίζοντας συχνά κ' εκθέτοντάς την,
στων σχέσεων και των συναναστροφών
την καθημερινήν ανοησία,
ως που να γίνει σα μιά ξένη φορτική."
Το όνειρο του πρωτομάστορα Νικήτα
" ‘Καλά κάνεις και μελετάς των ξένων τα έργα’, είπε μια μέρα στο γιό του ο γερο-Τσιάκας. ‘Πρέπει να παίρνεις τη γνώμη των άλλων, να συγκρίνεις τη δουλειά σου με τη δουλειά τους, τις θεωρίες σου με τις δικές τους. Όμως έχε το νου σου: οι Ευρωπαίοι είναι φρεσκοβγαλμένοι στο κουρμπέτι της Ιστορίας, δεν έχουν τη δικιά μας πείρα, δηλαδή δεν έχουν κάνει ακόμα τα δικά μας σφάλματα. Γι’ αυτό και ξιπάζονται εύκολα’.... ‘Μα είναι μορφωμένοι άνθρωποι, πατέρα, έχουν περάσει από ΄να σωρό σχολειά και πανεπιστήμια, έχουν κάνει μεγάλα και θαυμαστά έργα’.... ‘Η γνώση, γιε μου, αρχίζει εκεί που σταματάει η μόρφωση’ "
Γιώργος Ιωάννου:
Το δικό μας αίμα
" Ξέρουμε - και πολύ σωστά - τις εκτελέσεις στην Καισαριανή ... Ξέρουμε ακόμα για την πρωτομαγιά του Σικάγου ... αλλά δεν ξέρουμε τίποτε σχεδόν για το Στρατόπεδο Παύλου Μελά, το Γεντί-Κουλέ ... το κάψιμο του Χορτιάτη ... τις πολλές εκτελέσεις του εμφυλίου πίσω από το Εφταπύργιο. Ποιός θα τα καταγράψει αυτά; ... Είναι αλήθεια πως τους λόγιους της Θεσσαλονίκης τους τρομοκρατούν και κάτι φριχτά εντόπια οντάρια, κατωτάτης υποστάθμης κριτικοί και λογοτέχνες, που αποθαρρύνουν τις προσπάθειες αυτές, και που έχουν αναγάγει τον χαντουμισμό του σε υψηλό καλλιτεχνικό δόγμα. Αυτοί είναι οι δεύτεροι φονιάδες, οι πνευματικοί συνεχιστές. Μόνο με την εξάλειψή τους η πόλη μας θα πάρει ανάσα "
Bernard Lenteric:
Τα παιδιά της Θεσσαλονίκης
" Η Θεσσαλονίκη ήταν το 1881 ένα από τα πιο δραστήρια και ακμάζοντα λιμάνια της Ευρωπαϊκής Τουρκίας ... Οι Θεσσαλονικιώτες ήταν πάντα θερμόαιμοι, μα όλες ετούτες οι παράταιρες φυλές που στριμώχνονταν στην πόλη και αλληλομισούνταν, συδαύλιζαν αυτό το πολεμόχαρο ταπεραμέντο ... η Θεσσαλονίκη είναι μια απ' αυτές τις κακότυχες πόλεις που πλήρωσαν με αδιάκοπες επιδρομές το πλεονέκτημα της γεωγραφικής τους θέσης. "
Θεσσαλονίκη, πόλη των φαντασμάτων
" Ένα σπουδαίο βιβλίο για μια πόλη μοναδική όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρη την ιστορία της ανθρωπότητας ", Jan Morris, THE GUARDIAN
" Ένα μεγαλειώδες έργο: η βιογραφία μιας πόλης, γεμάτη ψυχή και θεϊκούς χυμούς ", Moris Farhi, THE INDEPENDENT
George Orwell:
1984
" Τώρα, τίποτα δεν είναι δυνατό, εκτός από το να επεκτείνουμε σιγά-σιγά την περιοχή της λογικής.......Μπορούμε μόνο να εξαπλώσουμε τις γνώσεις μας από άτομο σε άτομο, από γενιά σε γενιά. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να αντιμετωπίσουμε της Αστυνομία της Σκέψης "
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου